Życie ludzkie od chwili poczęcia powinno być szanowane i chronione w sposób absolutny (KKK 2270). Piąte przykazanie – nie zabijaj – stanowi poważne zobowiązanie, niezmienne i obowiązujące zawsze i wszędzie.
Przymierze Boga i ludzkości przypomina o Bożym darze życia i o zbrodniczej przemocy człowieka (KKK 2260). Pismo Święte ukazuje nam stworzenie człowieka i Boży plan przypisany każdej osobie ludzkiej, ale także opisuje człowieczą niewierność w odniesieniu do tego planu zbawienia. Historia Kainowej zbrodni otwiera zło tego świata, które obecnie nazywamy „cywilizacją śmierci”.
Piąte przykazanie zakazuje pod grzechem ciężkim zabójstwa zamierzonego. Zabójca i ci, którzy dobrowolnie współdziałają w zabójstwie, popełniają grzech, który woła o pomstę do nieba (KKK 2268).
Kto broni swojego życia, nie jest winny zabójstwa. Niegodziwym jest zaś ten, kto w obronie własnej używa większej siły niż potrzeba.
Musimy pamiętać, że zabić człowieka można nie tylko przy pomocy kuli karabinowej, sztyletu czy drewnianej pałki. Zabójstwem jest pozbawienie życia nienarodzonego dziecka (aborcja), a ciężar popełnionej zbrodni spada na matkę, ojca i „lekarza” (aborcjonistę), którzy w niej uczestniczyli. Głośna ostatnio w Polsce metoda zapłodnienia in vitro, w której ulega zagładzie pewna ilość istot ludzkich, jest również głęboko sprzeczna z prawem moralnym. Do tej „list śmierci” należy dodać: diagnostykę prenatalną ukierunkowaną na przerwanie ciąży, wytwarzanie embrionów ludzkich i stosowanie ich jako „materiał biologiczny” do różnorakich eksperymentów, manipulacje genetyczne nie mające charakteru leczniczego, stosowanie środków poronnych itd.
Pozbawienie życia osób starych, chorych lub upośledzonych (eutanazja) także stanowi zabójstwo i jest sprzeczne z godnością osoby ludzkiej i z poszanowaniem Stwórcy. Również samobójstwo sprzeciwia się miłości Boga i jest zniewagą miłości bliźniego.
Jest rzeczą moralnie niedopuszczalną powodowanie trwałego kalectwa lub śmierci jednego człowieka, nawet gdyby to miało przedłużyć życie innych osób. Przeszczep narządów jest moralnie nie do przyjęcia, jeśli dawca lub osoby uprawnione nie udzieliły na niego wyraźnej zgody (KKK 2296).
Zabić drugiego człowieka można również w sposób „pośredni”, a będzie to zgorszenie, obmowa, szykana. Katechizm, w omówieniu piątego przykazania, wspomina także o unikaniu wszelkiego rodzaju nadużyć dotyczących pożywienia, alkoholu, tytoniu i leków. W tym kontekście, ci którzy nietrzeźwi lub pod wpływem narkotyków prowadzą pojazdy mechaniczne są potencjalnymi zabójcami i ponoszą poważną winę.
I na koniec tych krótkich przypomnień, niech nie będzie zaskoczeniem stwierdzenie, że sprzeciwia się piątemu przykazaniu, niestety, powszechny zwyczaj palenia w piecach wszelkiego rodzaju tworzyw sztucznych, których termiczny rozkład powoduje emisje toksycznych, rakotwórczych substancji. Zaśmiecając nasze pola, lasy i rzeki różnymi odpadami, w których znajduje się pełno szkodliwych dla zdrowia związków, czy też zamieniając nieczynne studnie na szamba, występujemy przeciwko dobru wspólnemu, powodując zagrożenie dla zdrowia własnego i innych ludzi. To także jest grzechem.
Pamiętajmy, że życie ludzkie jest święte. W Kazaniu na Górze Pan Jezus przypomina nam: ”Nie zabijaj” (Mt 5,21) i dodaje do niego zakaz gniewu, nienawiści i odwetu. Bądźmy Jego uczniami!
AS